Vähemmän häiriöitä ja keskeytyksiä paremmalla työympäristöllä

28.10.2019

Digityökalut ja avokonttorit ovat muuttaneet työympäristöämme nopeasti. Ne tarjoavat uusia viestintämahdollisuuksia, mutta toisaalta aiheuttavat herkästi keskeytyksiä ja stressiä. Tavallisimpien häiriötekijöiden poistaminen tai piilottaminen auttaa keskittymään työhön ja opintoihin, sekä laskemaan stressitasoa.

  • Työskentelyn aikana on hyvä pitää puhelin äänettömällä ja poistaa notifikaatiot applikaatioista. Hyvin harva viesti vaatii aidosti reaaliaikaista reagointia.
  • On hyvä järjestää itselleen työympäristö jossa muiden ihmisten aiheuttama melu ei häiritse tai varasta huomiota. Yhteistyötä oman tiimin kanssa voi helpottaa sopimalla yhteiset säännöt siitä milloin on sopivaa tulla juttelemaan ja pyytämään apua.
  • Kun huomaat ajautuvasi someen tai pelien äärelle, on syytä miettiä voisiko ne piilottaa työympäristöstä. Jos käytät kotikonetta töihin tai opintoihin voi olla hyödyllistä luoda erillinen käyttäjätili työasioille ja kotikäyttöön.
  • Mikäli joudut seuraamaan aktiivisesti sähköposteja tai muuta viestintää voi olla tehokkainta aikatauluttaa etukäteen hetket näiden viestintäkanavien seurantaan jatkuvan reagoinnin sijaan. Näin pysyt ajan tasalla viestinnästä mutta saat järjestettyä enemmän keskittynyttä työaikaa.

Tarpeettomien häiriötekijöiden poistaminen auttaa keskittymään työskentelyyn tehokkaammin. Pienillä muutoksilla päivittäisessä työympäristössä voi olla merkittävä vaikutus aikaansaavuuteen pitkällä aikavälillä.

Mitkä asiat keskeyttävät työskentelysi usein ja miten voisit vähentää näitä häiriöitä?

Millaisia yhteisiä pelisääntöjä tiimisi voi noudattaa järjestääkseen toisilleen enemmän tilaa keskittymiseen?