Kyky vastaanottaa palautetta tukee kehitystä

10.06.2019

Rakentavan palautteen kerääminen ja hyödyntäminen vauhdittaa kehittymistä. Palautteen vastaanottaminen ei kuitenkaan aina ole helppoa, vaan kyky vastaanottaa palautetta voi vaatia myös harjoittelua. Onneksi palautteen vastaanottamisesta voi tehdä helpompaa useilla eri tavoilla.

  • Säännöllinen palautteen pyytäminen mentorilta tai esimieheltä, joka asemansa puolesta pystyy vertaamaan kehitystä muihin samassa tehtävässä työskenteleviin.
  • Lyhyiden päivittäisten tai viikottaisten palavereiden järjestäminen etenemisen seurantaa ja palautteenantoa varten.
  • Kun palaute ei tunnu reilulta, sen kysyminen ja selvittäminen mistä arvio annettu johtuu palautteen sivuuttamisen sijaan.
  • Palautteen herättämien tunteiden analysointi: tunteiden listaamisen lisäksi on hyvä pyrkiä ymmärtämään mikä tunteen herätti ja liittyikö se lopulta itse asiaan vai ei.
  • Negatiivisen palautteen jälkeen toimintasuunnitelman kirjoittaminen samojen virheiden välttämiseksi vastaavassa tilanteessa.

Rakentavan palautteenannon kulttuuri auttaa tiimiä kehittymään. On tärkeää uskaltaa antaa muille palautetta, sillä se ohjaa heitä paitsi parempaan toimintaa myös antamaan palautetta sinulle.

Miten varmistat että saat palautetta niistä projekteista jotka ovat sinulle tärkeitä?

Mitä säännöllisiä palautteenantomahdollisuuksia tiimilläsi on?